Webteksten

Je wilt dat mensen niet alleen je website bezoeken, maar ook klanten worden. Dit doe je met sterke webteksten die bezoekers naar je website leiden en vervolgens overtuigen.

Webteksten schrijven is een kunst

Sterke webteksten schrijven is een kunst. Ze helpen je om gevonden te worden in Google en andere zoekmachines. Daarnaast kunnen deze teksten ervoor zorgen dat bezoekers contact met je opnemen of direct je product of dienst afnemen. Ten slotte is het erg belangrijk dat je bezoekers ook begrijpen wat er op je website staat, want anders haken ze af.

Gevonden worden in Google

Om mensen naar je website te leiden, moet je je website optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet seo (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie). Goede content, dus ook sterke webteksten, is hierbij van groot belang. Potentiële klanten die zoeken, moeten natuurlijk ook jouw website vinden.

Met een hoge positie in Google ben je echter nog lang niet klaar. Je wilt immers dat mensen op jouw website klikken. Je moet dus een titel en een beschrijving hebben die mensen aanspreken en verleiden om jouw website te bezoeken.

Je bezoeker verleiden met webteksten

Waarom zou iemand jouw website bezoeken? Omdat jij dé oplossing voor zijn of haar probleem hebt. Maak dit dan ook direct duidelijk. Begin met de belangrijkste boodschap voor jouw bezoeker en geef duidelijk aan welke oplossing jij te bieden hebt.

Met sterke webteksten klanten maken van je bezoekers.

Dit is een vorm van verleiden op internet. Net als bij een eerste date, wil je iemands aandacht trekken. Dit doe je niet door vooral over jezelf te vertellen, maar juist te luisteren en in te spelen op de behoeften van de ander. Vervolgens laat je op een aantrekkelijke manier zien wat jouw toegevoegde waarde is.

Begrijpelijke webteksten

Vaak wordt onderschat hoe belangrijk begrijpelijke webteksten zijn. Pas als je helder, beknopt en actief kunt schrijven, kun je bezoekers echt goed aanspreken en aanzetten tot actie. Je voorkomt hiermee dat zij halverwege jouw verhaal afhaken en naar je concurrent overstappen.

Een begrijpelijke website maak je onder andere door:

  • te beginnen met het belangrijkste,
  • een goede structuur in je tekst aan te brengen,
  • korte en lange zinnen af te wisselen,
  • foutloos en eenvoudig te schrijven en
  • de tekst scanbaar te maken.

Veel organisaties hanteren voor de begrijpelijkheid het B1-leesniveau. Dit is het minimale niveau dat 85% van de bevolking heeft.

Ik help je de webteksten te verbeteren

Heb je moeite met het schrijven van sterke webteksten en lukt het je niet om bezoekers naar je website te leiden of van bezoekers je klanten te maken? Ik help je hier graag mee.

Ik combineer mijn hbo-studie Communicatie en mijn ervaring met websites om sterke webteksten te schrijven voor jou. Mijn schrijfstijl is kort, krachtig, helder en uniek. Op verzoek schrijf ik teksten op B1-leesniveau.

Samen met jou bepaal ik wat je met je website wilt bereiken, zodat de teksten daar naadloos op aansluiten.

PS: Ik kan je ook adviseren of trainen, zodat je zelf beter leert te schrijven.