Gisteren, 20 januari 2014, was het blauwe maandag, of zoals ze op Twitter schrijven: #bluemonday. Deze dag schijnt de meest deprimerende dag van het jaar te zijn: de goede voornemens zijn vergeten, de feestdagen voorbij en de vakanties nog ver weg.
Speel erop in
Gelukkig is het niet alleen maar kommer en kwel, want deze dag kun je prima gebruiken als inspiratie om jouw organisatie onder de aandacht te brengen. Er wordt namelijk veel gepraat over de blauwe maandag, zowel online als offline. Speel je hier op een leuke manier op in, dan kom je onder de aandacht en kun je wellicht mensen laten lachen. Weg met die depressie!
Hoe werkt het?
Niet alleen blauwe maandag, maar bijna elke speciale dag of evenement kan aanleiding zijn om een leuke campagne te bedenken. Zo kun je bijvoorbeeld inhaken op Koningsdag, Pasen, Kerst, de zomervakantie enzovoort. Vergeet vooral niet het nieuws te volgen en actuele onderwerpen eruit te pikken, met name de leuke berichten.
Laten we het voorbeeld van de blauwe maandag aanhouden, want hier zitten twee termen in die je kunt gebruiken: blauw en maandag. Ben je een schilder of fotograaf, dan kun je vast wel iets verzinnen met blauw. Bijvoorbeeld: “Ook al is het een blauwe maandag, wij schilderen in alle kleuren”. Maandag is een iets vager begrip, maar als werkgever of HR-adviseur kun je inspelen op de eerste werkdag van de week. Bijvoorbeeld: “Bij ons begint de werkweek zelfs op een blauwe maandag goed”. Oké, dit zijn niet de meest originele ideeën, maar je snapt hopelijk het idee wel.

Plan zorgvuldig
Let er wel op dat je een inhaakmoment uitkiest dat raakvlakken heeft met jouw organisatie, want anders komt de boodschap minder goed over. Pas ook op met onderwerpen die gevoelig zijn of veel negatieve emoties oproepen. Dan kan jouw actie namelijk averechts werken.
Veel momenten kun je al van tevoren bedenken, zoals feestdagen of grote sportevenementen. Zet deze momenten eens op een rij, bijvoorbeeld in een kalender. Zie voor meer informatie en inspiratie ook mijn artikel 4 manieren om geweldige content in te plannen.
Op deze manier zul je zien dat er regelmatig iets voorbij komt waar je op kunt inhaken. Je hebt nu voldoende tijd om na te denken over hoe je jouw campagne vormgeeft. Geef je creativiteit daarbij de ruimte of laat je inspireren door de volgende voorbeelden:
PS na de blauwe maandag komt toch de dolle dinsdag?
Laatste update: 24 mei 2020