Het is altijd goed om je kennis op peil te brengen en te houden. Het kan dus nooit kwaad om in de vakliteratuur te duiken. Over het schrijven van goede webteksten zijn al veel boeken geschreven en vandaag bespreek ik er één: Check je webtekst van Eric Tiggeler.
Tips voor en voorbeelden van webteksten
Toen ik in de bibliotheek van Zwolle aan het rondneuzen was, viel dit boekje me meteen op door zijn handzaam formaat: ideaal om even snel mijn kennis over webteksten op te frissen. Volgens de samenvatting in het boek, leer je:
- webteksten te schrijven die écht gelezen worden,
- pakkende koppen en kernachtige intro’s te schrijven,
- de aandacht van de lezer vast te houden en de lezer te verleiden om door te klikken,
- social media te gebruiken om je zichtbaarheid te vergroten,
- je teksten te optimaliseren voor zoekmachines (Google).
Handige en praktische opfrisser
Het boekje telt net iets meer dan 100 pagina’s en leest lekker snel weg. Het is logisch gestructureerd en biedt veel handige tips en toepasselijke praktijkvoorbeelden. Het heeft mij in ieder geval veel opfrismomenten gebracht.
Dit boek is ook erg nuttig voor mensen die nog geen achtergrond hebben in communicatie in het algemeen of webteksten in het bijzonder. Eric Tiggeler weet waar hij over schrijft, hij is immers ook verbonden aan het Taalcentrum van de Vrije Universiteit (VU). Hij heeft de gave om boeiend en helder uit te leggen, zodat het voor iedereen te begrijpen is.
Conclusie
Het boek Check je webtekst van Eric Tiggeler is bijna onmisbaar voor iedereen die iets met webteksten doet of wil doen. Ik kan het iedereen daarom van harte aanbevelen, zowel beginners als gevorderden. Het biedt niet te veel en niet te weinig informatie en dat is best knap!

Het boek
- Titel: Check je webtekst
- Ondertitel: Schrijf heldere, pakkende en vindbare content
- Auteur: Eric Tiggeler
- Uitgever: Boom Uitgevers Amsterdam
- Aantal pagina’s: 102
- ISBN: 9789012582155
Laatste update: 24 mei 2020