Boekrecensie Een website die werkt

Gerry McGovern is bij velen bekend om zijn visie over toptaken. In zijn boek ‘Een website die werkt’ gaat hij ook in op deze visie, maar geeft hij daarnaast nog meer inzichten om een website te maken… die werkt.

Het boek met de oorspronkelijke titel ‘Killer web content’ is geschreven voor een brede doelgroep:

  • Ervaren webredacteuren en contentmanagers gebruiken het om hun kennis op te frissen en als naslagwerk of inspiratie voor het maken van een contentstrategie.
  • Managers, beginnende webredacteuren en mensen die weinig weten over online communicatie kunnen het lezen om te begrijpen wat een website goed maakt.

6 C’s voor een website die werkt

In het boek pleit McGovern voor volwassen content. Er is volgens hem al genoeg vulling op internet en weinig websites bieden echt toegevoegde waarde. Topcontent is hierop zijn antwoord. Door te onderzoeken en te analyseren ontdek je welke content werkt. Gebruik (alleen) deze topcontent en je hebt een succesvolle website. De Ierse schrijver introduceert hiervoor de 6 C’s van een website die werkt:

  • Consument centraal: schrijf voor de lezer.
  • Catchy: maak aantrekkelijke content.
  • Coherent: schrijf eenvoudig en effectief, niet innovatief of uitdagend. Anders dan in een gesprek krijg je online namelijk geen feedback of de lezer je begrijpt.
  • Compleet: stel jezelf vragen, zoals wat de belangrijkste taak is en hoe een specifieke pagina de klant helpt om een taak uit te voeren.
  • Concreet: kom gelijk ter zake en verstop details of laat ze weg.
  • Correct: let op je taalgebruik en besteed tijd aan de kwaliteitscontrole, want anders schaadt het je reputatie.

Het belang van carewords

Het is belangrijk om de taal van de lezer (McGovern praat liever niet over de gebruiker) te gebruiken. Hiervoor introduceert hij de carewords. Dit zijn de paar woorden die lezers gebruiken en precies samenvatten wat zij belangrijk vinden. Naar deze woorden zijn lezers op zoek.

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen wereldwijd ongeveer dezelfde carewords gebruiken. Deze woorden kun je vinden met de careword-zoeker van McGovern:

  1. Maak een lijst met 100 tot 150 potentiële carewords.
  2. Laat mensen hun 10 favoriete woorden uit deze lijst kiezen.
  3. Analyseer de resultaten.

Hij heeft het hierbij ook over de theorie van de lange nek: 25 procent van de waarde wordt gecreëerd door 5 procent van de content. Wil je hier meer over weten? McGovern heeft een apart boek geschreven: The stranger’s long neck.

Veel tips

Het boek staat boordevol tips. Naast alles wat hierboven staat geeft de Ier in het boek ook nog de volgende tips:

  • Schrijf niet voor zoekmachines, maar richt je op hoe mensen zoeken.
  • Denk na en ga gedisciplineerd te werk. Zeg niet dat je het te druk hebt, want dan neem je je lezer niet serieus.
  • Maak gebruik van persona’s.
  • Schrijf niet voor je ego, maar voor je lezer. Dit betekent dat je soms andere keuzes moet maken: je lezer vindt namelijk andere dingen leuk of nuttig dan jouw organisatie.

Oud, maar nog steeds relevant

Dit boek uit 2009 is al een oudje, maar daarom nog niet direct afgeschreven. De getoonde voorbeelden van goede websites zijn wel wat verouderd, maar dezelfde websites doen het in het algemeen nog steeds goed. In het hele boek staan leuke anekdotes en sprekende voorbeelden: hoe soms één woord een wereld van verschil kan maken is soms schokkend.

Wat mij betreft zijn de eerste 6 en laatste 2 hoofdstukken van het boek het meest interessant. De hoofdstukken ertussen (7 tot en met 10) bevatten tips en voorbeelden over goed en zoekmachinevriendelijk schrijven die je in talloze andere boeken ook kunt lezen.

Over het boek

Titel: Een website die werkt – Overzichtelijk, vindbaar en klantgericht
Originele titel: Killer web content
Auteur: Gerry McGovern
Eerste druk, 2009
ISBN: 978-90-274-2395-5

Laatste update: 24 mei 2020

Plaats een reactie