In blogs en op social media zie je regelmatig originele artikelen, foto’s en video’s van bedrijven die handig inspelen op wat er leeft. Zijn deze bedrijven dan zo creatief dat zij meteen antwoord hebben op iets actueels of weten zij iets dat de rest niet weet?
Een beetje creativiteit is natuurlijk nooit verkeerd, maar deze bedrijven pakken het ook gewoon slim aan: ze weten ruim van tevoren wat er op een bepaalde dag speelt en maken daar alvast de nodige content voor. In dit artikel geef ik je vier manieren waarmee jij ook geweldige content kunt maken.
De Issuekalender
De Issuekalender van De Issuemakers is een handige kalender die je gratis vanaf de website kunt downloaden of bestellen. Op deze kalender zie je per maand, week of dag welke maatschappelijke onderwerpen er spelen. Ga hier eens rustig voor zitten en bepaal waar je een artikel of een advertentie over wilt maken.
ANP Agenda
Je kunt ook terecht bij de ANP Agenda van het Algemeen Nederlands Persbureau. Dit gaat zelfs een stapje verder en is zelfs handig in de gehele planning van je communicatie-activiteiten. Deze ANP Agenda is gebaseerd op het internationaal platform van Zapaday.

De Inhaakkalender
De Inhaakkalender van Your Social is vergelijkbaar met de Issuekalender. Het verschil is dat de Issuekalender vooral gericht is op pers, politici en maatschappelijke instanties, waar de Inhaakkalender vooral bedoeld is voor marketeers. Op de Inhaakkalender zie je per maand en dag welke onderwerpen er zijn waarop je kunt inhaken. De opzet lijkt erg op de Issuekalender, maar de Inhaakkalender ziet er wel wat speelser uit.
De Contentkalender
De voorgaande 3 voorbeelden laten je vooral een kalender zien met belangrijke nationale of internationale data. Je moet hier zelf een keuze maken in waar je iets mee doet. Dit zal wellicht niet genoeg zijn om content te maken waar jouw organisatie iets mee kan. Een makelaar heeft bijvoorbeeld een openhuizenroute, een gemeente heeft een drukke periode voorafgaand aan de zomervakantie en een accountant heeft een druk najaar.
Om zelf een kalender te maken met belangrijke data voor jouw eigen werk, kun je gebruikmaken van de Contentkalender van Presenter.
Niet alles is te plannen
Met behulp van de genoemde middelen, kun je van tevoren nadenken over de artikelen, foto’s of video’s die je wilt gaan maken. Je komt hiermee wellicht op verrassende ideeën en je kunt alvast nadenken over hoe je gebruik kunt maken van actualiteiten. Neem bijvoorbeeld de blauwe maandag (de 3e maandag in januari). Alle kalenders hebben net een andere insteek, dus kies wat bij jou past of leen wat van elke kalender.
Bedenk echter ook dat niet álles is in te plannen. Ikea en Heineken zijn bedrijven die vaak op een leuke en creatieve manier inspelen op actualiteiten die ineens ontstaan. Zo reageert Ikea op Twitter op de zoektocht naar zanger Waylon. Heineken voelt bijvoorbeeld mee met de iPhone 6 van Apple, die makkelijk schijnt te buigen.

Laatste update: 6 november 2018
Leuke blog! Met plezier gelezen!
Dank je wel, Vincent.